شنبه، 8 اردیبهشت 1403

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی از نبود راهکار تغییر مسیر واریز یارانه دارو به داروخانه ها انتقاد کرد

سهم داروخانه‌ها از یارانه دارو در قالب ذی نفع نهایی هنوز پرداخت نشده است

  • 01 آذر 1402
  • 13:26
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
 سهم داروخانه‌ها از یارانه دارو در قالب ذی نفع نهایی هنوز پرداخت نشده است
عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هنوز راهکاری برای واریز یارانه ارزی دارو جهت ارتباط با داروخانه‌ها پیدا نکرده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه، در حالی از عملیاتی شدن تغییر مسیر واریز یارانه دارو و اولین پرداختی مطالبات داروخانه‌ها از محل داروهای مشمول ارز ترجیحی خبر داده است که نه تنها هنوز هیچ ساز و کاری از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این باره مطرح نشده بلکه سهم داروخانه‌ها از یارانه دارو را در قالب ذی نفع نهایی نیز پرداخت نکرده اند. 

دکتر احمد آدینه در پاسخ به سوال خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه آیا هدف از تغییر مسیرواریز یارانه ارزی دارو همان ارتباط با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق بیمه‌های پایه است یا خیر؟ اظهار داشت: اگر طرح جدید سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها چنین هدفی را دنبال کند در شرایط کنونی نیز همین روال جریان دارد اما چنانچه هدف از تخصیص یارانه ارزی دارو به انتهای زنجیره کمک به شرایط اقتصادی داروخانه‌ها و وصول به موقع مطالبات‌شان است بهتر است ما را درگیر سازمان‌های بیمه‌گر نکنند. 
به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی؛ چنانچه سازمان هدفمندسازی یارانه راهکار منطقی برای واریز یارانه ارزی دارو به داروخانه‌ها تعریف کند پرداخت معوقات داروخانه‌ها از محل داروهای مشمول ارز ترجیحی تسریع می‌شود این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی زیر بار پرداخت داروهای مشمول ارز یارانه‌ای نمی‌رود بطوریکه در آخرین جلسه که با سازمان تامین اجتماعی داشتیم این سازمان مطالبات داروخانه داران را به تصمیم اخیر سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارجاع داد. 
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمارستانی حدود ۸ ماه و در داروخانه‌های سرپایی حدود ۳ماه بدهی دارد، اذعان داشت: البته این بدهی مشمول سهم سازمانی است نه سهم یارانه‌ای دارو. بدهی سازمان‌های بیمه‌گر پایه در حوزه سهم یارانه‌ای دارو بین ۴ تا ۵ ماه است گرچه که وضعیت پرداختی‌های بیمه سلامت به نسبت بیمه تامین اجتماعی بهتر است بنابراین چنانچه قرار است سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای تغییر مسیر واریز یارانه ارزی دارو سازو کاری را طراحی کند باید مشمول هر سه بیمه سه‌گانه پایه یعنی تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح باشد. 
این عضو داروساز شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هنوز هیچ پرداختی از محل تغییر مسیر واریز یارانه ارزی دارو به داروخانه‌ها انجام نشده است، عنوان کرد: در حال حاضروضعیت پرداختی مطالبات داروخانه‌ها مربوط به مسیر بیمه‌ها است. بیمه سلامت بدهی‌اش را تا مرداد پرداخت کرده و بیمه تامین اجتماعی همین را هم پرداخت نکرده است. 
دکتر آدینه گفت: تغییر مسیر واریز یارانه دارو به انتهای زنجیره یعنی داروخانه‌ها گرچه می‌تواند کمک حال داروخانه ها جهت تامین دارو باشد اما به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت دارو و مواد اولیه و اینکه بسیاری از شرکت‌های داروسازی و توزیع و پخش اقدام به نقدفروشی یا سبد فروشی دارو می‌کنند این مشکلات کماکان پا برجاست. 
وی افزود: تجربه نشان می‌دهد موضوع پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی هر سازمانی باشد به موقع نخواهد بود. در شرایط فعلی سازمان‌های بیمه‌گر رابط خوبی بین داروخانه‌ها و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هستند، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به جای اینکه با بیش از ۱۵ هزار داروخانه ارتباط برقرار کند به راحتی می‌تواند از طریق سازمان‌های بیمه گر، مسیر واریز یارانه دارو را دنبال کند به شرطی که پرداختی‌ها به روز باشد. 
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر مدعی هستند یارانه ارزی دارو به موقع به این سازمان پرداخت نمی‌شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد پرداختی مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی داروهای مشمول ارز به داروخانه‌ها به همان روال و سبک و سیاق سابق باشد به نظر می‌رسد تنها عنوان سازمان مربوط به واریز یارانه دارو را تغییر داده‌اند و در عمل تاکنون راهکاری ارائه نداده‌اند مبنی بر اینکه به چه شکل یارانه دارو پرداخت خواهد شد حتی مهلت پرداخت را نیز ذکر نکرده اند. 
دکتر آدینه با اشاره به اینکه موافق واریز یارانه دارو به داروخانه‌ها است، تصریح کرد: تغییر مسیر واریز یارانه دارو به داروخانه‌ها را کار ساده‌ای نمی‌بینیم، باید مرجع دیگری سند نسخ دارویی بیماران را بررسی و نظارت کند در این راستا یا سازمانی باید به موازات بیمه‌ها ایجاد شود یا اینکه به بیمه‌ها بگویند جدا از سهم خودتان این سهم را هم بررسی و اعلام کنند و طلب داروخانه‌ها از محل داروهای مشمول ارز مستقیم به حساب داروخانه‌ها پرداخت شود.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.